Web Analytics
آرامش با باکونونیسم

آرامش با باکونونیسم

آرامش با باکونونیسم

رمانی درباره ی پایان جهان

گهواره گربه چهارمین کتاب کورت ونه‌گات و در کنار سلاخ‌خانه‌ی شماره پنج از مهمترین کتاب‌های اوست. کتاب 400 صفحه دارد که در 127 فصل کوتاه نوشته شده. ژانر کتاب علمی-تخیلی و طنز که سبک آن پست‌مدرن است.
راوی کتاب خبرنگاری است که می‌خواهد کتابی بنویسد درباره این که پدر بمب اتم -دکتر فلیکس هونیکر- در زمان بمباران هیروشیما چه می‌کرده و چه حالی داشته. برای این منظور با فرزندان دکتر هونیکر نامه‌نگاری می‌کند و از طریق پسر کوچک‌تر او می‌فهمد که دکتر در آن روز بخصوص و مهم با تکه‌ای نخ بازی می‌کرده و برای اولین بار با او(پسر کوچک‌ترش) که تا آن زمان با او صحبت نکرده، درباره بازی گهواره گربه حرف میزده. و بعد می‌فهمیم که دکتر در زمان مرگ هم داشته با مقداری یخ و آب بازی می‌کرده. بعد از مرگش سگ او پوزه‌اش را به ظرفی که دکتر با آن بازی می‌کرده می‌مالد و درجا خشک می‌شود. دکتر بر روی ماده‌ای کار می‌کرده که آب را در دمای معمولی به یخ تبدیل کند. بچه‌های دکتر این ماده را که یخ-9 نام دارد به عنوان میراث دکتر بین خود تقسیم می‌کنند.
فرانک پسر بزرگ‌تر از این ماده استفاده می‌کند تا بتواند دست راست رئیس جمهور سن‌لورنزو شود. امیلی دختر او از این ماده استفاده می‌کند تا با فیزیکدان امریکایی جذابی ازدواج کند. نیوت پسر کوچک‌تر سهم خود را برای یک شب خوشگذرانی با یک کوتوله روس (خود نیوت هم کوتوله بوده) به او می‌دهد. 
در نهایت داستان چنان پیش می‌رود که مقداری از یخ-9 به درون دریا می‌ریزد و همه جا یخ می‌بندد و حیات روی زمین به پایان می‌رسد.
باکونون دین جدیدی ساخته که به مردم سن‌لورنزو کمک کنه تا خصلت وحشیانه خود را کنترل کنند و زندگی بهتری داشته باشند. اصل اساسی باکونونیسم این است: «از فومایی پیروی کنید که به شما جلادت و محبت و سلامت و سعادت می‌بخشاید.» بخشی زیادی از روایت راوی درباره‌ی چگونگی کشف باکونونیسم است و این‌که چطور او را تحت‌تاثیر قرار داده. در جایی هشدار می‌دهد «هرآن کس که نتواند درک کند که چگونه می‌توان کیش مفیدی بر بنیادهای دروغ برپا کرد از درک این کتاب می‌ماند.» باکونونیسم اعتقاد دارد که خدا مردم را در گروه‌هایی تقسیم کرده، نام هر گروه کاراس است، و اعضای آن بدون این که همدیگر و هدفشان را بشناسند همگی در راستای تحقق آن هدف حرکت می‌کنند. راوی کم‌کم با کاراس خود، چرخه‌ی کاراس، کاراس‌های دروغین، مراسم بوکو-مارو، گران‌فالون و دیگر جنبه‌های دین باکون آشنا می‌شود. باکونون کتاب مقدسی دارد به اسم اسفار باکونون که تمام تعلیمات او در آن نوشته شده.
و در کل کتاب حرف‌های زیادی برای گفتن دارد، افکاری خنده‌دار و جدی، درباره‌ی علم، تکنولوژی، مذهب و طبیعت انسانی. و روایتی به شدت خواندنی دارد با طنزی شیرین درباره انسان‌ها، اختراعات‌شان و بی‌توجهی آن‌ها به اثراتی که کارهای آنان بر همنوعان و طبیعت اطراف‌شان می‌گذارد.

کورت ونه گوت علی اصغر بهرامی رمان علمی تخیلی باکونون طنز